مجله توما

بهمن ۱۳۹۴ - توما | جامع ترین مجله آنلاین فارسی

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ با افزایش سن تغییرات بسیاری در ظاهر و اندام افراد ظاهر می‌شود که در بیشتر موارد ناخوشایند است. تحلیل و ضعف عضلات و افتادگی ماهیچه‌ها می‌تواند بسیار غم‌انگیز باشد و اعتماد به نفس افراد را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از افراد بر این باورند که چنین اتفاق‌هایی در بدن با افزایش سن غیرقابل انکار و امنتاع است و خواه و ناخواه اتفاق می افتد. در صورتی که با آگاهی از خواص برخی ویتامین‌ها و پروتئین‌ها می‌توان هوشمندانه این مشکل را مهار کرد. محافظت از بدن و زیبایی آن می‌تواند کیفیت زندگی و حس رضایت را افزایش دهد. محققان سال‌های سال بر این مورد تحقیق کردند تا بتوانند راهی برای پیشگیری یا مهار تضعیف و تحلیل ماهیچه‌ها پیدا کنند. تحقیقات و مطالعات اخیر پروتئین‌هایی در گوجه فرنگی یافته است که می‌تواند دوای این درد باشد. وجود دو ماده اسید اورسولیک و توماتیدین در گوجه فرنگی می‌تواند به استحکام، قدرت و حفظ ماهیچه‌ها بسیار کمک کند. این دو ماده نیاز ماهیچه‌ها را تامین می‌کنند و عواملی همچون کمبود مواد و بی‌تحرکی آن‌ها را که منجر به تهلیل و تضعیف آن‌ها می‌شود برطرف می‌کنند. این دو ماده موجب تحریک رشد و قدرت سلول‌های ماهیچه‌ها می‌شود. علاوه بر این، اسید اورسولیک و توماتیدین از تهلیل رفتن عضلات بر اثر بیماری، جراحت یا افزایش سن جلوگیری می‌کند. تحلیل و تضعیف عضلات موجب کاهش قدرت بدنی افراد می‌شود، آن‌ها بیشتر خسته می‌شوند، بیشتر زمین می‌خورند و شکستگی در بدن آن‌ها ایجاد می‌شود.
براساس گزارش ساینس الرت، دانشمندان آمریکایی نشانگر ژنتیکی را در DNA تومورهای سرطانی شناسایی کردند که در پنج نوع سرطان مختلف مشترک هستند و می‌توانند براساس آن انواع سرطان‌ها را در مراحل اولیه شناسایی کنند. این نشانگر نتیجه روند تصحیح شیمیایی DNA است که متیلاسیون (افزایش یا جانشینی یک گروه متیل به یک مولکول) نامیده می‌شود و کنترل فرایند بیان ژن را به عهده دارد. با شناسایی این نشانگر متیلاسیون، دانشمندان شواهدی محکم را از این نشانگر در پنج نوع تومور متفاوت، تومور روده، ریه، سینه، معده و اندومتر رحم به دست آوردند. به گفته دانشمندان، یافتن نشانگر مبتنی بر متیلاسیون مانند یافتن سوزن در انبار کاه است،‌شناسایی این نشانگر چالشی فنی است اما با یافتن این نشانگر متیلاسیون ارتقا یافته به نام ZNF154 در اطراف یک ژن این چالش به پایان رسید. این یافته جدید که در نشریه تشخیص مولکولی گزارش شده‌است، براساس پژوهشی انجام گرفته که در سال ۲۰۱۳ انجام شد و دانشمندان با یافتن نشانگری مشابه، احتمال دادند این نشانگر یک ردپای جهانی برای تشخیص سرطان باشد. دانشمندان موسسه مطالعاتی ملی ژنوم انسان مجموعه‌ای از مراحل را اجرا کردند که به آشکارسازی این نشانگر در انواع تومورها منجر شد. محققان از تکنیکی به نام واکنش زنجیره‌ای پلیمراز استفاده کردند تا DNA استخراج شده از تومورها را تقویت کنند و پس از بررسی نتایج موفق به شناسایی نشانگر ZNF154 در تومورهای متفاوت شدند. دانشمندان اکنون قصد دارند امکان استفاده از این نشانگر را برای تشخیص سرطان‌های مثانه، سینه، روده، پانکراس و پروستات از روی آزمایش ساده خون مورد بررسی قرار دهند.n00035701 b توانایی تشخیص پنج نوع سرطان با يك یک آزمایش خون ساده !
حسین توکلی اظهار داشت: ثبت‌نام برای شرکت در دوره کاردانی فنی و کاردانی حرفه‌ای نظام آموزش مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی برای بهمن ماه ۱۳۹۴ امروز سه شنبه ۲۰ بهمن پایان می‌پذیرد. وی افزود:‌ تا صبح امروز ۶۰هزار و ۱۲۰ داوطلب برای شرکت در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند و به تمام داوطلبان توصیه می‌شود در مهلت باقی‌مانده با مطالعه دقیق دفترچه راهنما در صورت داشتن شرایط برای ثبت‌نام اقدام کنند. ** ۲۴ بهمن آخرین فرصت ثبت‌نام در دوره کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی مشاور عالی سازمان سنجش گفت:‌ ثبت‌نام برای شرکت در پذیرش دوره مهندس فناوری و کارشناسی حرفه‌ای دانشگاه علمی کاربردی از یک‌شنبه ۱۸ بهمن از طریق سایت سازمان آغاز شد و شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ پایان می‌پذیرد. وی عنوان کرد: تمام داوطلبان ضرورت دارد با مراجعه به سایت سازمان سنجش و مطالعه دفترچه راهنما در صورت داشتن شرایط برای ثبت‌نام اقدام کنند. تا صبح امروز ۱۳هزار و ۷ داوطلب برای ثبت‌نام در این دوره اقدام کرده‌اند. توکلی ادامه داد:‌ ثبت‌نام برای آزمون سراسری سال۱۳۹۵ نیز از دیروز (۱۹ بهمن) از طریق سایت سازمان سنجش آغاز شد و در چهارشنبه ۲۸ بهمن پایان می‌پذیرد. به داوطلبان توصیه می‌شود برای ثبت‌نام به سایت سازمان سنجش مراجعه و ضمن مطالعه دقیق دفترچه راهنما و اطلاعیه مربوط در صورت داشتن شرایط با رعایت ضوابط برای ثبت‌‌نام اقدام کنند، تا صبح امروز ۱۳هزار و ۱۸۰ داوطلب برای ثبت‌نام اقدام کرده‌اند.
به گزارش خانه ملت، سیامک مره‌صدق درباره وضعیت ماندگاری پزشکان در مناطق محروم اظهار داشت: «بهترین راه برای حل ریشه‌ای معضل عدم ماندگاری پزشکان در مناطق محروم آن است که به سمت بومی‌گزینی پزشکان حرکت کنیم و این بدان معنا است که این افراد باید بومی این مناطق باشند تا طی مدت زمان در همانجا ماندگار شوند.» نماینده کلیمیان در مجلس افزود: «اگرچه با اجرای طرح تحول سلامت، وضعیت ماندگاری پزشکان در مناطق محروم مطلوب شده ولی واقعیت آن است که سیاست‌هایی که تاکنون در این زمینه اتخاذ شده نتوانسته به ماندگاری پزشکان در مناطق دورافتاده کمک کند.» مره‌صدق تصریح کرد: «پیشنهاد بومی‌گزینی پزشکان در کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شده و مورد موافقت وزیر بهداشت نیز قرار گرفته است و حال امید داریم این وزارتخانه هرچه سریع‌تر به موضوع بومی گزینی پزشکان بپردازد.» وی درباره علت عدم تمایل پزشکان نسبت به ارائه خدمت در مناطق محروم، یادآور شد: «به سبب نبود امکانات اولیه در مناطق محروم، اغلب صنوف حاضر به ارائه خدمت در این مناطق نیستند تاجایی که پزشکان نیز بعد از مدتی کار در این مناطق تمایلی به ادامه فعالیت خود ندارند و روانه شهرهای بزرگ می‌شوند.» مره‌صدق تاکید کرد: «با اجرای طرح تحول سلامت اقدامات قابل توجهی برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم درنظر گرفته شد اما این مشوق‌ها تا مدت زمان محدودی برای پزشک جاذبیت دارد و بعد از مدتی فرد ترجیح داده که به همه این مشوق‌ها پشت پا زده وخود را به کلانشهرها برسانند.» عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: «مناطق محروم با کمبود پزشک مواجه هستند و این واقعیتی است که وزارت بهداشت باید در سال آینده برنامه‌ریزی دقیقی برای آن اتخاذ کند چراکه در این صورت مشکلات حوزه سلامت بیش از پیش افزوده خواهد شد.»
مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری جلسه نهصد و بیست و چهارم شورای عالی آموزش و پرورش با حضور علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، اظهار داشت: در ابتدای این جلسه، گزارشی در خصوص برگزاری همایش خیرین و حامیان مدارس شبانه‌روزی و نیز جشن تکلیف ۱۲ هزار دانش‌آموز دختر ارائه شد. وی تصریح کرد: ضمن تقدیر اعضای شورای عالی آموزش و پرورش از برگزاری چنین جلساتی و استمرار آنها، بر توجه بیشتر رسانه‌ها و خصوصا صدا و سیما و انعکاس مطلوب آن با توجه به کارکردهای مثبت و نیز پیوند خانه و مدرسه تأکید شد. نوید ادهم با بیان اینکه در ادامه این جلسه، عناوین دروس دوره دوم متوسطه در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش مورد بررسی قرار گرفت، افزود: با توجه به اسناد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه درسی ملی و سایر اسنادی که بر برنامه‌ریزی‌ها و محتوای این رشته‌ها تاثیر می‌گذارد و در راستای اینکه این دروس باید متناسب بازار کار و اشتغال و اقتصاد مقاومتی باشد، مقرر شد که در این دو شاخه تحصیلی، دانش‌آموزان در هفته حداکثر ۴۰ ساعت در مدرسه حضور داشته باشند. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: این دانش‌آموزان ۱۲۰ ساعت در طی ۳ سال دروس عمومی و تخصصی را طی خواهند کرد که ۴۲ ساعت به آموزش‌های عمومی مانند تربیت دینی و قرآن، آموزش عربی، تربیت‌بدنی، ادبیات فارسی، زبان خارجه، انسان و محیط زیست، سلامت و بهداشت و درس تفکر و سواد رسانه‌ای که این دروس اصطلاحا درس‌های هویت بخش بوده و نیز مهارت های شهروندی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می دهد، اختصاص می‌یابد. وی از اختصاص حداکثر ۷۸ ساعت دروس فنی و تخصصی به این ۲ رشته خبر داد و گفت: این دروس به دلیل تنوع و تکثر رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش مقرر شد در کمیسیون برنامه درسی شورای عالی آموزش و پرورش مورد بررسی و تصویب قرار گیرند.
محققان بیمارستان کودکان سنت جود واقع در ایالت تنسی آمریکا در مطالعه اخیر خود به بررسی ۲۲۴ فرد بزرگسالی که در دوران کودکی مبتلا به تومور مغزی شده بودند پرداختند. رده سنی این افراد بین ۱۹ تا ۵۳ سال بود. «تارا برینکمن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «مطالعه ما جامع ترین تحلیل در مورد ارزیابی عملکرد شناختی نجات یافتگان از تومور مغزی در دوران کودکی و تاثیر حاصل از آن بر موفقیت اجتماعی است. این اولین گزارش در مورد پیامدهای بلندمدت ابتلا به تومورهای مغزی است.» مطالعه این محققان نشان داد مبتلایان به تومور مغزی در کودکی که با پرتودرمانی مغز و نخاع درمان شده بودند سه برابر بیشتر در معرض نقایص شدید هوشی، و همچنین مشکلات توجه و حافظه قرار داشتند. همچنین در این مطالعه مشخص شد این افراد چهار برابر بیشتر در معرض کمبودهای اصلی در مهارت های علمی و تحصیلی بودند. محققان یکی دیگر از عوارض ناشی از درمان تومور مغزی را هیدروسفالی یا ازدیاد غیرعادی آب در مغز در دهه های بعد از درمان عنوان کردند که با عملکرد ضعیف فکری مرتبط است. به گفته محققان، یافته های جدید می تواند به یافتن شیوه های جدید پیشگیری و درمان این نوع مشکلات کمک کند.
آیا برای تربیت کودکان اصول یکسانی وجود دارد که والدین با رعایت آن اصول بتوانند به نحو مطلوبی عمل کنند؟ هر چند که شاید نتوان اصول کاملا روشنی را برای تربیت بیان کرد، ولی می توان به چند اصل کلی اشاره کرد که فرایند تربیت را آسانتر می کند. در زیر به برخی ار مهارتها و اصول مهم اشاره می شود:– ۱- خودتان الگوی حرف ها و نصیحت هایتان باشید یادتان باشد «برای پیدا کردن اعتماد هرگز دیر نیست.» منابع پشتیبانی را قبل از اینکه به آنها نیازمند شوید، پیدا کنید. «آمادگی قبلی در مواجهه با مسائل یکی زا مهارت های شناخته نشده افراد مطمئن به نفس است.» به طور منظم با والدین سایر نوجوان ها ملاقات داشته باشید. دانش یا هنر جدیدی بیاموزید. رنجش های هیجانی خود را نادیده نگیرید. وقتی را برای ادامه فعالیتی که در آن مهارت دارید، اختصاص دهید. به کلاس افزایش اعتماد به نفس بروید. سعی کنید سطح آگاهی خود را در مورد رشد و حتی فرهنگ نوجوانان بالا ببرید. هر چه بیشتر با والدین نوجوانان در تماس باشید، بهتر می توانید نوجوان خود را ارزیابی کنید. ۲- سه بار گوش دهید، یک بار صحبت کنید «اگر فقط می توانستم یک پیشنهاد برای بهبود بخشیدن به رابطه و حل مسائل خانوادگی ارائه دهم، آن پیشنهاد این بود که سعی کنیم شنونده خوب تری باشیم… شنونده خوب بودن، یک هنر است اگر چه به هیچ وجه کار غامض و پیچیده ای نیست.» (ریچارد کارلسون) با دقت و توجه گوش کردن، روش موثر برای نشان دادن احترام شما نسبت به نوجوان و تغذیه اصلی عزت نفس اوست. چند دقیقه اول صحبت، سعی کنید خود را کنترل کنید و میان صحبت او ندوید، حتی با حرکت دست و صورت. سعی کنید خود را با حرکات بدن او هماهنگ کنید. به راحتی سکوت کنید. برای اینکه نوجوانان را به موضوع برگردانید به عبارات یا کلماتی اشاره کنید که آنها معمولا به کار می برند. آنچه تصور می کنید آنها گفته اند، خلاصه کنید. از استعاره یا مثالی استفاده کنید تا نشان دهید پیام آنها را کاملا درک کرده اید. از سوال های کوتاه و مختصر استفاده کنید تا به موضوع صحبت خاتمه دهید. ۳- اول اندیشه، وانگهی گفتار اگر دچار هیجان و اضطراب هستید اوقاتی را با خود خلوت کنید و بدانید الان زمان مناسب گفت و گو نیست. حرف خود را مختصر و ساده بیان کنید. یک فهرست سیاه از عباراتی که نباید گفته شود تهیه کنید و از گفتن آنها بپرهیزید. از ذکر برچسب هایی که به «سن» بر می گردد، خودداری کنید. مراقب پاسخ های تند و تیز خود در مقابل اصطلاحات اغراق آمیز بچه هایتان باشید. حرف خود را قطع کنید، پوزش بخواهید و حرف ای کلیشه ای را که زده اید، تصحیح کنید. ۴- با هم و به تناوب قانون هایتان را مرور کنید «انعطاف پذیر کردن تدریجی قوانین خانه، به نوجوان شما، هم آزادی و هم حداقل های مجاز را می دهد. پس هدف، رها کردن قفس بازی بچه نیست، بلکه به تدریج بزرگ کردن آن است». (استیو چاک) ارزش های خود را روشن کنید. به طور غیرمستقیم عمل نکنید. قبلا بازبینی کنید که هر دو شما می دانید جرم شکستن قانون یعنی چه؟ آن زمانی را که هر دو روحیه خوب و آرایم دارید، برای بازبینی ها انتخاب کنید. گهگاه تمایل خود را به شکستن مقررات نشان دهید. ۵- در برخوردهایتان دنبال راه حل باشید «تعارض اگرچه دردناک است ولی می تواند باعث یادگیری و رشد شود. گاهی از شکست در برقراری ارتباط، راه پیشرفتی باز می شود.» (شیدامان وار) قبل از شروع بحث در مورد موضعی که تصمیم دارید بگیرید، خوب فکر و تاکید کنید منظور از گفت و گو، دستیابی به راه حل است. آرامش خود را حفظ کنید و زمانی که شروع به بحث می کنید؛ طرز برخورد شما نباید تهدیدکننده باشد. خواسته تان را روشن بیان کنید. سعی کنید نیازهای آنها را حدس بزنید. مطمئن باشید اگر جایی خطا کید آنها به شما گوشزد خواهند کرد. با دقت به حرف های آنها گوش دهید. آرمان خود را بازگو کنید. مجددا گوش کنید. موقعیت و احساسات آنها را قبول و به آن اعتراف کنید. سعی کنید وجوه مشترکی را پیدا کنید. حد وسطی را پیشنهاد کنید. وقتی توافقی صورت می گیرد: با جمله ستایش آمیزی به موضوع خاتمه دهید، حتی اگر پس از بحث و گفت و گوی شکنجه آور و با سختی و عدم تمایل به توافق رسیده باشد. زمانی که تعارض هنوز حل نشده، ادامه مکالمه را با جملات مثبت به پایان ببرید. به آنها وقت فکر کردن دهید.  –   هفته نامه سلامتn00035707 b پنج قانون فــرزندپــروری
دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد که ثبت‌نام دوره آموزشی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش از ۲۴ بهمن آغاز می‌شود و تا ۲۶ بهمن ادامه دارد. مدارک ثبت‌نام شامل «معرفی‏‌نامه از اداره کل آموزش و پرورش استان پیش‎بینی شده برای خدمت»، «تصویر معرفی‌نامه از ستاد شاهد و ایثارگر برای افراد دارای سهمیه ایثارگری»، «تصویر معرفی‌نامه رسمی از سازمان بهزیستی (ویژه معلولین)»، «اصل شناسنامه و تصویر از تمامی صفحات آن»، «اصل و تصویر کارت ملی»، «چهار قطعه عکس جدید تمام رخ ۴*۳»، «تصویر برابر اصل مدرک تحصیلی ارائه شده در زمان ثبت‏‌نام برای آزمون استخدامی پیمانی»، «اصل و تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان» و «رسید پرداخت شهریه دوره (که نحوه و مقدار آن در اطلاعیه بعدی اعلام می‎شود)» است.   دوره آموزشی از اول اسفند ۱۳۹۴ آغاز شده و تا ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ طی دو مرحله برگزار می‏‌‌شود؛ هر مرحله طی ۱۰ هفته تنظیم شده که ۸ هفته آموزش، یک هفته کلاس‌های جبرانی و آمادگی امتحان و یک هفته امتحان خواهد بود؛ در پایان ۲۰ هفته مذکور، ۲ هفته به فعالیت های فرهنگی اختصاص می‏‌یابد و سپس آزمون پایانی به منظور بررسی میزان کسب مهارت‎های معلمی برگزار می‏‌شود. برنامه دوره‌ آموزشی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان:    
ازدواج‌های زودرس و نامطلوب که از روی اجبار یا از سر ناچاری انجام می‌شود به مثابه از چاله به چاه افتادن است، بیراهه‌ای که به تباهی ختم می‌شود و هزینه‌های گزاف بی‌توجهی نسبت به این مسئله بر دوش تمام افراد جامعه خواهد بود.   ساعت، هفت صبح یک روز پاییزی در یکی از شهرهای سوادکوه را نشان می‌داد که دخترک دست در دست مادر به سوی مدرسه می‌رفت، تا اینجای قصه، دخترک باید به مدرسه می‌رفت و مانند همه هم‌سالانش برای آینده‌ای روشن نقشه می‌کشید اما غافل از اینکه نقشه‌ای دیگر برای زندگی او کشیده بودند.   دختر دانش‌آموزی که با ۱۳ سال سن به ازدواج پسری ۲۸ ساله درآمده بود وقتی در سن ۱۵-۱۶ سالگی به دلیل مشکلات تصمیم به طلاق گرفت در راه مدرسه قربانی خشم همسرش شد و تیغ تیز انتقام قلب او را درید. دخترک جان خود را از دست داد اما ریشه‌یابی این حادثه می‌تواند جان بسیاری از همسالان این دخترک سیاه‌بخت را نجات دهد.   ازدواج‌های زودهنگام از گذشته تاکنون گریبانگیر استان مازندران بوده است، خصوصا در روستاهای استان این امر پدیده‌ای شایع است که عواقب آن دختران زیادی را در سکوت قربانی کرده است.   همانطور که ازدواج به هنگام می‌تواند موجب رشد و تعالی شخص شود، ازدواج زودهنگام نیز می‌تواند اثرات ناگوار بر کودکان خصوصا دختران بگذارد و هچنین ‌می‌تواند پیامدهای منفی فراوانی بر خانواده‌ها و جامعه داشته باشد که بعضاً هیچ‌گاه رفع نمی‌شود.   تصویر دختری معصوم که در نوجوانی به قتل می‌رسد؛ تصویری ناخوشایند از یک آسیب اجتماعی است.   ازدواج‌های زودرس و نامطلوب که از روی اجبار یا از سر ناچاری انجام می‌شود به مثابه از چاله به چاه افتادن است، بیراهه‌ای که به تباهی ختم می‌شود و هزینه‌های گزاف بی‌توجهی نسبت به این مسئله بر دوش تمام افراد جامعه خواهد بود.   موفقیت یا شکست ازدواج؛ این پیوند مقدس می‌تواند بر جامعه تاثیر بگذارد، در گذشته بر اساس سنت‌ها و اعتقادات دینی، بزرگترها فرزندان خود را از سنین نوجوانی برای تشکیل خانواده یاری می‌رساندند، اما با گذر از جامعه سنتی به جامعه نیمه مدرن در کشور و به تبع آن تغییر کارکرد خانواده و انتظارات هر فرد، ازدواج کودکان معضلاتی را به وجود آورده است.   باید گفت معضل ازدواج زود هنگام صرفاً یک معضل فردی و خانوادگی نیست بلکه به دلیل پیامدهای زیانبار اجتماعی آن، مسئله مربوط به کل جامعه تلقی می‌گردد و راه حل اجتماعی نیز می‌طلبد.   میلاد قربانی کارشناس مشاوره در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مسئله ازدواج زودهنگام گفت: براساس اعلامیه سازمان ملل ازدواج کودکان در سن کمتر از ۱۸ سال ازدواج زودهنگام تلقی می‌شود البته این امر بسته به نوع فرهنگ جامع و شرایط حاکم بر آن متغیر است، اگر بخواهیم بر طبق فرهنگ حاکم بر کشور این امر را در استان مازندران بررسی کنیم در جامع امروزی ازدواج در سن ۱۸-۱۵سالگی ازدواج‌های زودهنگام تلقی می‌شود.   وی افزود: ازدواج‌های زودهنگام معمولا در جوامع که دارای سطح پایین فرهنگی‌اند صورت می‌گیرد و بسیاری از خانواده‌ها به دلیل آداب و رسوم و نگرش جامعه به دختران این کار را صورت می‌دهند؛ همواره بین سطح تحصیلات، نوع درآمد خانواده و اینکه در چه سطحی از اجتماع قرار دارند و ازدواج‌های زودهنگام رابطه مستقیم وجود دارد و اکثر قربانیان ازدواج‌های زودهنگام، غالبا جنس مونث هستند.   قربانی گفت: معمولا دخترانی که تحصیلات کمتر و از لحاظ سطح اجتماعی خانواده در سطح پایین جامعه قرار دارند خانواده‌هایشان دچار فقر شدید هستند و به دلیل این امر زودتر از سایر دختران ازدواج می‌کنند زیرا این والدین بودن دختران را هزینه و بار اضافی بر هزینه خانوار می‌دانند.   وی تصریح کرد: شکست عاطفی و طلاق در این نوع ازدواج‌ها بالاترین آمارها را در میان ازدواج‌های دیگر دارد.   کارشناس مشاوره یادآور شد: به دلیل نرسیدن طرفین به بلوغ فکری دراین نوع ازدواج‌ها انتظارات طرفین ازهم زیاد شده و نمی‌توانند به درک درستی از زندگی برسند.   وی افزود: این افراد به دلیل نداشتن مهارت‌های اجتماعی، سواد کافی از زندگی زناشویی به سوی ناسازگاری و طلاق و همچنین دیگر خواهی سوق داده می‌شود، نه تنها خود و همسرشان بلکه به تبع آن فرزندان آنان نیز دچار آزار و آسیب‌های روانی و اجتماعی خواهند شد.   قربانی ابراز کرد: در ازدواج زودهنگام هیچ هدف و تدبیری وجود ندارد و باعث می‌شود چرخه‌ای از آسیب بوجود آید.   وی گفت: مهم‌ترین عامل ازدواج‌های زودهنگام در جوامع امروزی چشم و هم‌چشمی خانواده‌ها و ترس از فساد و اینکه دختر مجرد در خانه بماند در حالی که هم سالانش ازدواج کرده‌اند بیان می‌شود.   کارشناس مشاوره خاطرنشان کرد: هرچند ازدواج‌های دیرهنگام پیامدهای منفی زیادی به بار می‌آورد، اما باید گفت ازدواج‌های زودهنگام نیز آسیب‌های زیادی را بخصوص به دختران وارد می‌سازد و پیامدهای منفی آن کمتر از ازدواج‌های دیرهنگام نیست.   وی گفت: سنین بین ۲۰-۲۴ سال بهترین زمان برای ازدواج است اما بازهم بسته به بلوغ فکری، جسمی و هدف فرد از ازدواج در هرجامعه‌ای بازه این امر متفاوت خواهد بود.   سمیه زمانی روانشناس نیز در خصوص پیامدهای روانی و اجتماعی ازدواج‌های زودهنگام به خبرنگار ایسنا گفت: دخترانی که زودتر از عرف اجتماعی ازدواج می‌کنند پس از آگاهی از حقوق خانوادگی و اجتماعی از دست رفته خود برای تغییر موقعیت فعلی تلاش می‌کنند اما حس سرخوردگی و عقده‌های دوران کودکی مانعی برای انجام این کار می‌شود.   وی افزود: در دوره نوجوانی بلوغ کامل اتفاق نمی‌افتد در نتیجه افراد آمادگی کامل برای ازدواج را ندارند.   زمانی تصریح کرد: زوج کم سن و سال مجبور است مسئولیت‌های سنگین را به دوش بکشد که همین امر باعث بروز افسردگی و بلوغ زودرس می‌شود.   این روانشناس گفت: این گونه ازدواج‌ها شانس طلایی فراغت را از کودکان می‌گیرند، کودکی که تا دیروز در کنار خانواده و همسالان کودکی را تجربه می‌کرد به ناگاه وارد زندگی زناشویی می‌شود و با بارداری نابهنگام از رشد جسمی؛ روحی و فکری باز می‌ماند.   وی افزود: عوارض روحی و روانی ازدواج‌های زودهنگام گاه ممکن است تاپایان عمر با فرد بماند.   زمانی اظهار کرد: افسردگی، طلاق، شکست‌های عاطفی و پیری زودرس از پیامدهای ازدواج زودهنگام در کودکان است؛ زمانی بلوغ زودرس و ازدواج زودهنگام را در برخی کودکان که استعداد تحصیلی بالایی دارند به ویژه دختران مانعی برای رشد آموزشی و در نهایت سرخوردگی و ایجاد عقده حقارت دراین نوجوانان دانست.   وی خاطرنشان کرد: با آگاهی و اطلاع رسانی و آموزش‌های درست به والدین خصوصا در مناطق محروم و روستاها درباره پیامدها و عواقب ازدواج زودهنگام می‌توان وقوع ازدواج‌های زودهنگام را کاهش داد.   ندا اصغرزاده متخصص زنان و زایمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص بارداری در ازدواج‌های زودهنگام به خبرنگار ایسنا گفت: سنین باروری زیر ۱۹ سال و بالای ۳۵ سال معمولا بارداری پرخطر نامیده می‌شوند.   وی تصریح کرد: به دلیل پدیده بلوغ، بارداری این افراد دچار مخاطرات جدی می‌شود و بروز رفتارهای جنسی پرخطر در این دوران احتمال وقوع بیماری ایدز در این نوع ازدواج‌ها را افزایش می‌دهد.   وی افزود: بیماری‌های مقاربتی و سقط جنین و تا درصدی مرگ مادر در دوران نوجوانی به دلیل عدم تحمل شرایط بارداری از پیامدهای فیزیکی و جسمی ازدواج‌های زودرس است.   والدین باید به خاطر داشته باشند ازدواج‌های زودهنگام چه بسا بیشتر از ازدواج‌های دیرهنگام بر روح و روان و جسم فرزندانشان آسیب وارد می‌سازد؛ آسیب‌هایی که گاها تا پایان عمر فرد را درگیر خود می‌کند و فرد تعامل عادی خود را با محیط طبیعی، همسالان و خانواده از دست می‌دهد؛ بارداری زودرس برای کودکی که خود هنوز کودکی‌های درونی و بیرونی‌اش فروکش نکرده مانند سمی است که ذره ذره جسم جان کودک را به تحلیل می‌برد و چنین شخصی نمی‌تواند مادر خوبی برای فرزندش باشد.   محرومیت‌های تحصیلی و به عهده گرفتن مسئولیت‌های که فراتر از توان زوجین کم سن و سال است منجر به بروز خشونت می‌شود. باید جلوی وقوع ازدواج‌های عرفی در سن پایین گرفته شود هر چند طبق قانون کودکان زیر ۱۳ سال نباید مجوز ازدواج دریافت کنند اما هستند دفترخانه‌هایی که پول بیشتر را دستمایه نقض قانون می‌کنند و ادعایشان جلوگیری از فساد در جامعه است.   اگر آموزش‌های لازم به والدین ارائه شود و جلوی ازدواج‌های سنین پایین در جامعه به جد گرفته شود و برای آن مجازات‌های سنگین در نظر گرفته شود دیگر شاهد این معضل نخواهیم بود. –   گزارش سارا ربیعی، خبرنگار ایسنای مازندران  
شاهد رشدی فو‌ق‌العاده در حوزه علوم شناختی هستیم رییس گروه برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رشدی فوق‌العاده را در سه سال گذشته برای حوزه علوم شناختی در دنیا متصور شد. به گزارش ایسنا، علی نصرت درباره وضعیت و جایگاه کشور در حوزه علوم شناختی اظهار کرد: آغاز تحقیقات در حوزه علوم شناختی عمری کوتاه دارد؛ اما رشدی که در این مدت کوتاه شاهد آن هستیم، فوق‌العاده است از سوی دیگر در حوزه‌هایی که اولویت کشور هستند، جایگاه خوبی داریم. نصرت با بیان اینکه علوم شناختی رشته‌ای گسترده است، عنوان کرد: هر سیاست‌گذاری نیازمند اولویت‌گذاری است که ستاد با توجه به نیاز جامعه اولویت گذاری را انجام داده است و تعامل بین‌المللی خوبی برای برگزاری نشست و کارگاه‌های آموزشی در ستاد برقرار شده است. وی خاطرنشان کرد: افراد سرشناس این حوزه در دنیا زمانی که به ایران می‌آیند با دیدن گروه‌های ایرانی، وجود پتانسیل مهندسی قوی را از ویژگی‌های این گروه‌ها می‌دانند و اظهار می‌کنند که گروه‌سازی خوبی برای این حوزه در ایران انجام شده است و بدون شک در حوزه‌های مورد تمرکزمان نسل‌های بعدی به خوبی شکل می‌گیرند. به گفته وی، در سه چهار دهه گذشته این علوم دستاوردهای گرانبهایی را برای بشر به ارمغان آورده است، به طوری که دهه ۱۹۹۰ دهه مغز نامیده شد. کشورها در زمینه این دانش نو سرمایه گذاری چشمگیری می‌کنند و رقابت شدیدی در دستیابی به اسرار مغز و استفاده کاربردی از آن به جریان افتاده است. رییس گروه برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی گفت: برنامه‌ریزی‌ها در ستاد به گونه‌ای است که با حمایت و پشتیبانی مناسب از گروه‌های مختلف، سرمایه‌گذاری در حوزه شناختی برای آیندگان انجام می‌دهد؛ در واقع حمایت از تحقیقاتی که نتایج آن برای نسل‌های بعد خواهد بود، صورت می‌گیرد.-یک سوم مقالات رشته‌های پزشکی در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هم اکنون یک سوم مقالات رشته‌های پزشکی در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی است و در رشته‌های دیگر، بیش از یک چهارم یا یک پنجم مقالات در حوزه‌های مرتبط با کارکردهای شناختی مغز است.   به گزارش ایسنا، سیدکمال خرازی در جلسه هم اندیشی مدیران ستاد راهبردی توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و مدیران دانشگاه علامه طباطبایی که در خصوص علوم شناختی، جایگاه آن در ایران و جهان و نیز راهکارهای توسعه همکاری‌ها در محل دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: از آنجا که علوم شناختی با همه حوزه‌های علوم انسانی در تعامل است، انتظار می‌رود این دانشگاه کارهای برجسته‌ای را با دیگر دانشگاه‌ها در این حوزه انجام دهد.   وی همچنین در ارتباط با معرفی علوم و فناوری‌های شناختی به عنوان یکی از فناوری‌های همگرای هزاره جدید، اظهار کرد: در کشورهای پیشتاز، نگرش شناختی در علوم انسانی غالب است.   خرازی با اشاره به تأثیرگذاری علوم و فناوری‌های شناختی در آموزش و پرورش شناختی یا مدیریت شناختی و تأثیر آن در مطالعات یادگیری عنوان کرد: می‌توان اطلاعات را به عنوان یک نود (node) و دانش را به عنوان اتصال‌دهنده بین نودها در نظر گرفت. در شبکه‌های اجتماعی ارتباطات افقی بین افراد مانند ارتباط بین نورون‌ها است و هرچه تعامل بیشتری صورت گیرد، دانش و اطلاعات بیشتری تولید خواهد شد.   وی تصریح کرد: نکته جالب دیگر اینکه اگر القاء غیرمستقیم و ناخودآگاه باشد، تأثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود. همچنین می‌توان نوخاستگی در اجتماعات انسانی و بسیاری مسائل اجتماعی را با توجه به مدل‌های ذهنی افراد تحلیل و پیش‌بینی کرد.   وی با اشاره به تحولات اخیر در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی، بویژه فعالیت دانشگاه‌های خارج از کشور در حوزه مدیریت و علوم اجتماعی، در مواردی نظیر فناوری پیگیر نگاه (eye tracking) در تصمیم گیری، علوم شناختی را یک حوزه گسترده و نه صرفاً یک رشته دانست.   دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در ادامه به معرفی انواع حمایت‌های ستاد پرداخت و گفت: در حوزه آموزش باید هم در بخش دانشگاهی و هم در بخش عمومی فعالیت کرد و در این راستا در بخش عمومی امسال در هفته اول اسفند هفته آگاهی از مغز برگزار خواهد شد.   در ادامه نیز حسین سلیمی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در کرسی نظریه پردازی، رتبه اول کشوری را دارا هستیم و در چهار رشته اقتصاد، مدیریت، حقوق و ارتباطات، قطب علمی کشور به شمار می‌رویم.   نقش محوری علوم و فناوری‌های شناختی در توسعه پایدار کشور   همچنین مجید نیلی، رییس گروه پژوهش، فناوری و زیرساخت به نقش محوری علوم و فناوری‌های شناختی در توسعه پایدار کشور اشاره کرد و گفت: علوم و فناوری‌های شناختی در حوزه علوم انسانی، یک تغییر پارادیم لحاظ می‌شود. به عبارت بهتر لازم است دانشجویان علوم انسانی با استفاده از تکنیک‌های جدید علوم و فناوری‌های شناختی بیاموزند که چگونه از داخل مغز به مسائل علوم انسانی نگاه کنند.   وی در پایان با اشاره به برخی از فعالیت‌های گروه پژوهش از اساتید دعوت کرد با مطالعه آیین‌نامه‌های ستاد هرچه بیشتر از حمایت‌های موجود در گسترش حوزه علوم و فناوری‌های شناختی در رشته تخصصی خود بهره گیرند.  
احساس ضعف می کنید؟ تنها نیستید-زمانی که دچار استرس و عدم کارایی هستید اولین حس وبرخوردغریزی که شما ممکن با این قضیه داشته باشید این است که به دنبال سیستم بهتری بگردید چراکه این خطوط فکری در شما موج می زند که :–• یک سیستم بهتر زمان شما را مناسبتر مدیریت می کند• سیستم بهتر پروژه شما را بهتر مدیریت می کند• سیستم بهتر زندگی شما را بهتر مدیریت می کنداما قبل از اینکه سیستم را سرزنش کنید اول چک کنید که آیا شما دچار درهم برهمی مغزی و به قول معروف اصطکاک وفرسایش ذهنی هستید یا نه. آنطور که بریجد اسکالت در کتاب خود با عنوان «غرق شدگی فکری: کار، عشق و بازی زمانی که کسی وفت ندارد» می گوید: اگر بخواهید که این ذهن پر سرو صدا را مدیریت کنید فقط نباید صرفاَ به دنبال ایجاد یک زمان و فضای بیشتر در تقویم کاری تان باشید اینکار را در ذهن تان آغاز کنید.زدودن سایش های فکری در ذهن شما فضا ایجاد می کند و موجب نظم ذهنی شما می شود. مشخصاَ یکسری موضوعات بغرنج شخصی (چون مواجه شدن با فوت در خانواده ، طلاق و تغییر شغل و غیره) می تواند به صورت موقت بر روی مدیریت شما بر خودتان تاثیر بگذارد. این سریال سست بودن در چنین زمان هایی را قطع کنید.موضوعاتی در زیر برجسته شده است که معمولا عوامل سایش فکری قلمداد میشوند. مهمتر اینکه قدم هایی برای رفع و کنترل آنها پیشنهاد شده استزمان رهایی از شلوغی فکری – قدم های اجرایی۱- تردید و دو دلیبر اساس مطالعه ای منتشر شده در ژورنال تخصصی روانشناسی اجتماعی محققی با نام فرنک وان هاروولد کشف نمود که زمانی که سطح تردید و افکار ضد و نقیض در کسی بالا است، این شخص نمی تواند انتخاب روشنی کند . آنهم بخاطر عدم اطمینان در مورد نتیجه انتخاب است.وجود ناخشنودی وعدم رضایت، فرد را به سمت تعویق در تصمیم گیری راهبرد می کند. آسان ترین راه برای کاهش تردید این است که در مورد آنچه که برایتان جزو مهمترین هاست صریح باشید. در نتیجه با این کار می توانید از وسعت الویت های خود کاسته و باریکش کنید. زمانی که شما دائما در کش و قوس تشخیص این هستید که الویت چیست این باعث می شود که انرژی زیادی را صرف کنید.اگر در زندگی نقش های متعددی دارید الویت های شما در طول روز تغییر می کند.راهکاراجرایی: تصمیم بگیریددر هر زمان مشخص بر مبنای اولویت های که در آن زمان دارید تصمیم بگیرد، خواهید دید که تمرکز و کارایی تان افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال برای یک ساعت اول کارتان یک الویت بالا را انتخاب کنید و بر آن متمرکز باشید. متعاقبا در ۳۰ دقیقه بعدی، اولویت دیگر را برگزینید مانند اینکه چیزهایی که در آن ساعت اول کنار گذاشته بودید را بررسی و یا ایمیل تان را چک کنید.زمانی که نسبت به الویت تان صریح و روشن عمل کنید شما خودکار تصمیمات واکنشی بدون فکر را کاهش خواهید داد. دیدن تصمیمات از قبل و مرور فکری آنها باعث کاهش زحمت و واماندگی در تصمیمات خواهد شد به عنوان مثال زمانی که شما بخواهید تمرینی را روزانه داشته باشید بدنبال تدارک برنامه ای خواهید بود بنابراین شما نیازی ندارید که هرروز زمان با ارزشش تان را به این اختصاص دهید که چه زمانی و چگونه و کجا باید آن تمرین را انجام دهید.طبق آمار فاهینگتون پست، یک چهارم مالکان مشاغل کوچک اعتقاد دارند که یک ساعت اضافه کار در روز بیش از ۵۰۰ دلار ارزش آوری دارد !۲- چه چیزهایی را تحمل می کنید (بارهای ذهنی)یک اشکال درشما، بار تحمل چیزهایی است که در ذهن شماست. البته منظور آن جنس موضوعاتی است که به اندازهای نیست که کاری در قبالش انجام دهید. این موارد در برهه ای از زمان بدون مقدمه وارد آگاهی شما می شود و یک گفتگوی درونی را در شما ایجاد کرده که برایتان آزار دهنده است. تحمل کردن و اغماض های خیلی ساده همچون شلوغی میز و یا شبیه نرم افزاری است که نیازمند به روزرسانی است. البته این موضوعات در یک اشل بزرگ می توانند همچون یک اتومبیل نا امنی باشد که هر روز شما را به سر کارتان می برد.راهکار اجرایی: لیست کنیدبرای حذف این تحمل کردن ها اولین قدم این است که از وجود آنها آگاه شوید. برای اینکار یک لیستی از آن چیزهایی که در شما یک خلا زمانی ایجاد کرده را فراهم کنید؛ یعنی چیزهایی که شما در حال تحمل آنها هستید. سه تای آنها را انتخاب کنید و در طول این هفته یا تغییر بدهید یا درستشان کنید. یک زمانی را در هفته برای پرداختن و حذف این تحمل ها اختصاص بدهید یک سری از اینها قابلیت حذف ندارند و باید آنها را پذیرفت. در هر صورت یا باید درست کنید یا تغییر بدهید و در نهایت شما می توانید انتخاب کنید و بقیه را بر اساس خصلت بخشندگی بپذیرید.۳- پروژه های نیمه تمامدر حدود ۱۰ درصد انرژی برق مصرفی در یک خانه مربوط به لوازمی است که به برق وصل است اما مصرف نمی شود. به صورت ساده اینها وسایلی هستند که در وضعیت «استند بای» قرار شان داده ایم . در واقع بعضی از لوازم برقی شما مثل تلویزیون در طی ۲۰ ساعت ماندن در این وضعیت برق زیادی را مصرف می کنند. پس در این وضعیت که ما فکر می کنیم فعالیتی ندارد در واقع در حال مصرف انرژی هستند.migna.ir از این پروژه به آن پروژه جهیدن بدون انکه هریک از آنها را به نتیجه برسانید و تمام کنید مثل همین گذاشتن لوازم برقی در وضعیت استاند بای است که انرژی مصرف می کند و باعث می شود که توان ذهنی شما را بگیرد و ذهننتان مشغول وضعیت این پروژه های نیمه تمام باشد.تکنولوژی خوب امروزی برای ما ثابت کرده است که ۸۰۰ نفر از ۱۰۰۰ نفر مورد بررسی کسانی که محل کار را خود را ترک کرده و به منزل می روند حدود ۷ ساعت را در منزل مشغول سپری می کنند که ۳۸ درصد این زمان مصروف چک کردن ایمیل میشود .راهکار اجرایی : از پریز برق درشان بیاوریدمشخص کنید که کدام پروژه ها هم اکنون باید متوقف و یا از دایره کاری شما خارج شوند. در حالیکه تشخیص اینکه کدام وظیفه کاری کامل شده بنظر راحت می رسد اما اگر شکل پروژه داشته باشد تشخیص کامل بودن آن مشکل است. از پیش یک نقطه توقف را برای پروژه انتخاب کنید. مدیریت زمان این نیست که بتوانید در طول روز فعالیت های بیشتر را تنظیم و دسته بندی کنید. مدیریت زمان یعنی این که فعالیت های بالقوه نامربوط را به کناری بگذارید. محدودیت ها را روشن کنید و درو برهم ریختگی ذهنی را از همان ابتدا جلویش را گرفته و به کناری بگذارید.۴- شلوغی ذهناین درواقع چیزهایی است که بقول معروف در ذهن شما پخش شده و جایگاه مشخصی ندارد. کاری که نیاز دارید انجام دهید این است که چیزهایی ضروی را به خاطر داشته باشید. پس ساده است که ذهن را خیلی تمیز و خوب نگه دارید تا بدین وسیله چیزی که وارد ذهن می شود جای مشخصی را پیدا کند، همین در مورد ذهن شما صدق می کند.بر اساس تحقیقات دانشکده پزشکی هاروارد، کم خوابی به صورت سالیانه حدود ۶۳ میلیارد دلار هزینه برای شرکت ها در آمریکا به بار می آورد است. خستگی، کارآمدی کارکنان را کاهش می دهد حتی زمانی که ایمیل هایشان را چک می کنید. همچنین خستگی و کم خوابی تحریک پذیری را بیشتر کرده که منجر به برانگیختگی شخص شود.-راهکاراجرایی : مهارکردنیک تقویم داشته باشید که درآن اهم کارهایتان را لیست کنید و در همان تقویم جایی را برای چیزهایی که به ذهن تان ناگهان می آید را مشخص کنید. اگر شما به حافظ تان اتکا کنید که بدان واسطه پیگیر کارهایتان باشید یا مثل یک لیست ازآن استفاده کنید مغز کم کم دچار ضعف میشود. تمام این چنین اطلاعاتی را از مغز خارج کنید و بگذارید که مغز سرحال باشد. آن اطلاعات را روی کاغذ یا یک فایل الکترونیکی بیاورید. اینها فضا را برای چیزهای اصلی که برای شما اهمیت دارد باز می کند .شناخت و کاستن آشفتگی ذهنی یک فرآیند است. نباید انتظار داشت که به محض اینکه شناخته شد ذهن سریع تغییر کند و کارایی اش بالا برود و شخص احساس انرژی بالا کند. یک تغییر کوچک صورت بدهید بعد بروید به دیگری بپردازید.براساس انچه که بریجد اسکالت بدان اشاره داشته، حذف آشفتگی ذهنی و نادیده گرفتن این حس گناه از کنار گذاشتن تصمیمات معلق و تردیدهای همراهش، به وی آرامش بیشتری داده تا اینکه بدنبال سیستم دیگری برای مدیریت زمان باشد.گفتاری در مورد الگوی ذهنیاینها افکار و عقایدی هستند که شما را در اینکه وضعیت کارآمدی باشید دور نگه می دارد. اگر شما در تلاشید که زمانتان را مدیریت کنید ، ممکن است با داشتن چنین اعتقاداتی در حال تخریب خودتان باشید :• کار باید توسط خودم انجام شود وگرنه درست انجام نمی شود• این کار وقت زیادی را می گیرد• من باید سخت تر کار کنمشاید با تعدادی از این دیدگاه های قضاوت گر هم آشناتر باشید• وضعیت مدیریت زمان من افتضاح است• من خیلی گرفتارم و نمی توانم چیز دیگری را انجام دهم• نمی توان همه چیزها را در یک کاسه رفع و رجوع کنمچنین عقاید قضاوت گونه ای در باره خویش، شما را در چالش های بزرگ زمانی غیر قابل کنترل فرو می اندازد.درباره خودتان سخت گیر نباشید. نگاه خود را در مورد خویش عوض کنید. خیلی از مردم ازآنچه که به صورت مرموز در پشت صحنه ذهنشان است و ازقضا تعیین کننده است آگاه نیستند. بنابراین ما بر روی آشکارسازی عقایدی این چنین که ضد تولید و کارآیی هستند دست بکار می شویم و آنها را جایگزین کنیم با عقایدی که نیرو بخش تر و باعث کارایی بیشتری هستند. مثلا:• من می توانم کارم را در عرض نیم ساعت انجام دهمو یکی از خیلی رادیکال ترین آنها• من می توانم کمتر کارکنم و بیشتر بدست بیاورمتصور کنید که کار چگونه خواهد بود زمانی که شما واقعا عقیده دارید کار آنچنان سخت نیست.اغلب اوقات وقتی احساس ضعف می کنید نشانه این است که بایستی باورهایتان را چک و یک داوری در مورد آنها صورت بگیرد. هیچ سیستم و فرآیندی درست کار نخواهد کرد زمانی که شما یک وضعیت ذهنی درست که کارهای شما را هدایت کند داشته باشید. به زمان که خیلی ارزشمند است ایمان داشته باشید. شبیه به هر چیز دیگر که برای شما با ارزش هستید شما برآن هستید که از آن محافظت کنید. برای مدیریت زمان شما باید محافظ زمان باشید.براساس دیدگاه دانشمند مدیریت، پیتر دراکر یکی از روش های لازم برای مدیریت دانستن این قضیه است که ببینیم زمان کجا هرز می رود. او بر این مبنا این راهکارها را ارائه داده است :۱- بدانید که چه وظایفی نیازی نیست که انجام شوند . چه اتفاقی می افتد که دیگر انجام نشود؟۲- تعیین کنید که کدام وظایف در لیست وظایف شما وجود دارد که توسط شخص دیگری بهتر انجام می شود آیا باید همه آنها را توسط خودتان انجام دهید؟۳- این را شناسایی کنید که شما چگونه باعث اتلاف وقت دیگران می شوید و چگونه می توانید با دیگران موثرتر کارکنید ؟راهکاراجرایی: نگاه گذارا بیندازیدبه ذهن خود یک نگاه گذرایی بیندازید و به اصطلاح آنرا اسکن کنید. ببینید چه افکار و عقایدی در پس ذهن شما وجود دارد که شما را عقب نگه داشته است وشما ممکن است که از وجود آنها بی خبر باشید. عوض کردن عقاید ممکن است چالش برانگیز باشد اما قدم خوبی برای افزایش آگاهی شما است – به آنچا فکر می کنید دقت کنید .هرچه که در مورد خود فکر می کنید می تواند برای شما ممکن شود. بقول هنری فورد: چنانچه فکر کنید که می توانید، یا فکر کنید که نمی توانید، در هر حال درست فکر کرده اید.ازامروز آشفتگی ذهنی خودتان را برطرف کنید با مدیریت بر ذهن خود.-روان    n00035712 b چطور ذهن آشفته خود را آرام کنیم
شاید تا به حال شنیده باشید که خمیازه واگیردار است و ممکن است بعد از اینکه فردی خمیازه می‌کشید سایرین هم شروع به این کار کنند. گفته می‌شود که خمیازه میان افرادی که از نظر روحی به هم نزدیک هستند یا بین دوستان مسری‌تر از غربیه‌ها است. علاوه بر این، خمیازه میان زنان بیشتر از مردان اتفاق می افتد.  جالب این است که برخی از مطالعات و تحقیقات نیز از این یافته‌ها حمایت می‌کنند. خمیازه می‌تواند نشان‌دهنده خستگی و کسل بودن باشد و امکان دارد مسری باشد. مطالعه‌ای که طی ۵ سال از طریق مشاهده و بررسی خمیازه میان افراد مختلف انجام گرفت نشان داد که مسری بودن خمیازه میان افراد آشنا و زن‌ها بیشتر از افراد غریبه و مردها است.   نتایج تحقیقاتی که در این باره انجام شد نشان داد که ممکن است علت رایج و مسری بودن خمیازه میان دوستان و زنان حس همدردی باشد. از طرف دیگر نشان داده شده است به فاصله ۵ تا ۶ ثانیه که فردی در مقابل ما خمیازه می‌کشد ما نیز ناخودآگاه دست خودمان را جلوی دهان می‌بریم و این کار را انجام می‌دهیم و باید بپذیریم که زن‌ها بیشتر از این کار پیروی می‌کنند.   نتایج تحقیقاتی که تفاوت خمیازه میان زنان و مردان را بررسی کرد نشان داد مردان ۴۰ درصد و زنان ۵۵ درصد خمیازه می‌کشند و در حالت کلی زنان بیشتر از مردان با دیدن خمیازه فرد دیگری این کار را انجام می‌دهند. علت آن حساس بودن خانم‌ها است و اینکه آن‌ها بیشتر به احساسات افراد دیگر توجه می‌کنند و با آن‌ها همدردی می‌کنند.        n00035710 b چرا زن‌ها بیشتر از مردها خمیازه می‌کشند؟
صفحه 1 از 1312345...10...قبلی »