ساخت تراشه ای جدید که قادر به شناسایی سرطان در مراحل اولیه میباشد

2219 Big ساخت تراشه ای جدید که قادر به شناسایی سرطان در مراحل اولیه میباشد

گیزمگ. محققان موسسه ی علوم فتونیک، در آزمایشگاه تراشه ای را طراحی کردند که می‌تواند پروتئین های مولد سرطانی موجود در خون را در مراحل اولیه شکل‌ گیری بیماری، با استفاده از یک قطره خون تشخیص دهد. این دستگاه می‌تواند حتی این نشانه‌ها را در غلظت پایین شناسایی کرده و اطلاعات آن کاملا دقیق، ارزان و قابل حمل می‌باشد، به طوری که برای استفاده در مناطق محروم و دور افتاده کاملا مناسب می باشد.

تشخیص زود هنگام این بیماری، بالاترین درجه اهمیت را برای درمان آن دارد. متاسفانه بسیاری از سرطان‌ها دیر و هنگامی که عامل آن به میلیون‌ها سلول گسترش پیدا می‌کند، تشخیص داده می شود، زیرا دستگاه‌های پزشکی اغلب تنها قادر به تشخیص تومورهای قابل رویت می‌باشند.

early cancer detection system 4 ساخت تراشه ای جدید که قادر به شناسایی سرطان در مراحل اولیه میباشد

اکنون به لطف تحقیقات پروفسور رومین کوایدنت، همه چیز تغییر پیدا کرده است. پروفسور کوایدنت و گروه تحقیقاتی وی یک دستگاه کوچک و قابل حمل را توسعه داده‌اند که از میکروکانال‌های سیال جهت شناسایی کوچک‌ترین غلظت نشانه‌های سرطانی در قطره ای از خون استفاده می‌نماید.

هنگامی که خون به این دستگاه وارد شود، در شبکه ای از میکروکانال‌ها توزیع می‌شود. هر کانال شامل نانوذرات طلایی در کنار گیرنده‌ پادتن خاص می باشد، اگر پروتئین نشانگر سرطان در خون موجود باشد، به نانوذرات طلایی می‌چسبد. طبق گفته محققان، سپس این دستگاه قادر به تشخیص تعداد نشانگر‌های خون در هر کانال خواهد بود و ارزیابی دقیقی از خطر ابتلا به سرطان بیمار مورد نظر ارائه می‌دهد.

early cancer detection system 6 ساخت تراشه ای جدید که قادر به شناسایی سرطان در مراحل اولیه میباشد

کوایدنت می‌گوید: “مهیج‌ترین نتایج این تحقیقات در آن است که اکنون ما قادر به شناسایی غلظت‌های بسیار پایین از تجمع پروتئین‌های سرطانی در چند دقیقه هستیم که چنین ویژگی دستگاه ما را به یک ابزار قدرتمند، شاهکار و فوق حساس تبدیل کرده است که می‌تواند برای تشخیص زودهنگام و تشخیص میزان شیوع بیماری سرطان کار آمد باشد.”

این دستگاه به وسیله آخرین پیشرفت‌ در زمینه پلاسمونیک، نانوساخت، میکروسیالات و علوم شیمی سطحی طراحی شده و  تشخیص زودهنگام بیماری سرطان و ارائه‌ی شیوه‌های درمانی مناسب را وعده داده است.

جزئیات کامل رویکردهای این گروه تحقیقاتی در مجله‌ی Nano Letters منتشر شده است.

ساخت تراشه ای جدید که قادر به شناسایی سرطان در مراحل اولیه میباشد از سایت بزرگ توما